اخبار و مقالات

طرز تهیه 3 نوع افطاری ساده و خوشمزه
تاریخ انتشار : 1395/3/19 ساعت 12:35:55



طرز تهیه 3 نوع افطاری ساده و خوشمزه

 

افطاری

حلوای شیر


مواد لازم:

آرد برنج نصف پیمانه
گلاب نصف پیمانه
شیر 1 لیتر
شكر 2 پیمانه
نشاسته 1 پیمانه
آب 4 پیمانه

طرز تهیه:

نشاسته را در 4 پیمانه آب سرد حل می‌كنیم و آن را از صافی می‌گذرانیم. سپس آرد برنج را در شیر حل، آن را هم از صافی رد می‌كنیم (توجه داشته باشید كه شیر باید سرد باشد). سپس شكر، نشاسته حل شده و محلول آرد برنج و شیر را باهم مخلوط می‌كنیم و در ظرفی می‌ریزیم و روی حرارت ملایم می‌گذاریم.

دقت داشته باشید برای آن كه مایع نسوزد و به ته ظرف نچسبد، باید آن را مرتب هم بزنیم. این كار را آنقدر ادامه می‌دهیم تا مایع به جوش آید و غلیظ شود. بعد گلاب را به آن اضافه می‌كنیم. وقتی خط قاشق روی مواد به جا ماند و محو نشد یعنی حلوای ما آماده است و باید از روی حرارت برداشته شود. این حلوا را اغلب شیرازی‌ها در ماه مبارك رمضان درست می‌كنند.



كاچی

مواد لازم:

آرد گندم یك پیمانه
كره 100 گرم
شكر 2 پیمانه
گلاب یك‌چهارم پیمانه
زعفران ساییده ‌شده به میزان دلخواه
آب 3 پیمانه


طرز تهیه:

ابتدا آب و شكر را در ظرفی ریخته و روی حرارت ملایم اجاق‌گاز بگذارید تا شكر در آب حل شود. سپس زعفران را به مواد اضافه كنید تا مخلوط آب و شكر قوام پیدا كند. شیره قوام یافته باید مانند شیره مربا غلیظ و كشدار شود. دقت داشته باشید گلاب را در مرحله پایانی قوام ‌آمدن شیره اضافه كنید تا عطر آن از بین نرود.

بعد از این مرحله كره را در یك ظرف ریخته و روی حرارت ملایم اجاق‌ گاز قرار دهید. پس از این‌كه كره آب شد، آرد گندم را به آن اضافه كنید و مرتب هم بزنید تا آرد تغییر رنگ پیدا كرده و طلایی متمایل به قهوه‌ای شود.برای این‌كه از كافی‌ بودن میزان سرخ ‌شدن این مخلوط آردی مطمئن شوید، با یك قاشق چایخوری كمی از آرد سرخ‌ شده را داخل آب بریزید اگر حباب از آن خارج شد به معنای سرخ‌ شدن آرد است.پس از آماده ‌شدن آرد، شیره را به آن اضافه كنید و مرتب آن را روی شعله ملایم اجاق‌ گاز به هم بزنید. این مرحله حداقل یك‌ربع به طول می‌انجامد.در این مرحله باید كاچی را دم كنید. بنابراین قابلمه را روی شعله ‌پخش‌كن قرار داده و روی در آن دم‌كنی بگذارید. حالا اجازه بدهید تا حدود نیم ساعت تا 45 دقیقه كاچی دم بكشد. بعد از این مدت آن را در ظرف مورد نظر بریزید و سرو كنید. غلظت كاچی باید مانند فرنی نه خیلی سفت و نه خیلی شل باشد.

سوپ قارچ با سبزیجات

مواد لازم:

سیب‌زمینی یك عدد
هویج یك عدد
جعفری و كرفس خرد شده یك پیمانه
پیاز 2 عدد
قارچ خرد شده 2 پیمانه
بلغور جو یا گندم یا جو و گندم پرك شده یك پیمانه
پودر جوانه گندم ‌ 2 قاشق سوپخوری
كدو 2 عدد
شیر یك پیمانه

طرز تهیه:

پیازها را نگینی خرد كرده، كمی تفت دهید و سپس قارچ را به آن اضافه كنید. در این مرحله مقداری پودر جوانه گندم به مواد اضافه كنید تا آب نیندازد. سپس كرفس، هویج و كدوهای خرد شده را نیز به مواد اضافه كنید و در آخر سیب‌زمینی‌های ریز شده را نیز به مواد قبلی اضافه كنید و به اندازه مناسب در آن آبجوش بریزید. وقتی آب به جوش آمد گندم یا جوی پرك شده را نیز به مواد اضافه كنید.

اجازه دهید تا مواد به حدی بپزد كه سوپ دارای غلظت شود. وقتی سوپ خوب غلیظ شد یك لیوان شیر و جعفری را به آن اضافه كنید و بگذارید تا سوپ با در باز بجوشد تا سبزی سبز ‌رنگ باقی بماند. در مرحله آخر نمك، فلفل و ادویه را نیز به سوپ اضافه كنید و بعد از مدتی آن را از روی شعله بردارید. اگر غلظت سوپ كافی نبود در آخرین مراحل می‌توانید به آن كمی دیگر پودر جوانه گندم اضافه كنید. این سوپ با مقداری پنیر گودا طعم خوبی پیدا می‌كند، اما اگر می‌خواهید سوپ سبكی داشته باشید از پنیر صرف نظر كنید.
 

شله زرد از غذاهای محبوب، سنتی و بسیار خوشمزه ایرانیه که معمولا در مراسمات مذهبی بیشتر طبخ میشه و به عنوان نذری بین مردم پخش میشه. خیلی ها هم اون رو به عنوان دسر بعد از غذا در مهمانی ها سرو میکنن.از اونجا که ماه محرم نزدیکه و خیلی ها به فکر نذری دادن می افتن، تصمیم گرفتیم طرز تهیه این غذای خوشمزه رو قرار بدیم.

قبلا در مطالبی طرز تهیه آش شله قلمکار و آش رشته و حلیم رو برای نذری قرار دادیم.

شله زرد

شله زرد

شله زرد به عنوان یک دسر خوشمزه

قبلا هم در مطالب مختلف از دسر صحبت کردیم و ویژگی هاش رو بیان کردیم. شله زرد یکی از مناسب ترین انتخاب ها برای دسر هست. البته کمی سنگینه و بهتره به مقدار کم سرو بشه. ولی از نظر موادی که در اون به کار میره مثل زعفران و خلال بادام و پسته بسیار مغذی هست و همچنین طعم فوق العاده ای داره.

مواد لازم برای تهیه شله زرد

  • برنج 1 پیمانه
  • آب 6 پیمانه
  • شکر 2 پیمانه
  • کره 50 گرم
  • پودر زعفران آسیاب شده
  • گلاب 1/2 پیمانه
  • هل ساییده کمی
  • دارچین و خلال پسته و بادام به مقدار دلخواه

با این مقدار مواد 4 تا 5 پیاله شله زرد خواهید داشت.

طرز تهیه شله زرد

شله زرد رو عموما به یک روش درست میکنن. فقط نکات خاصی وجود داره که عرض میکنم خدمتتون. برنج شله زرد بهتره نیم دونه باشه ولی میتونید از برنج کامل هم استفاده کنید فقط کمی زمان پختش بیشتر میشه و حدود یکی دو پیمانه آب بیشتری میبره. من نیم دونه نداشتم و از برنج کامل استفاده کردم. فقط برنجتون ایرانی باشه تا کیفیت بهتری داشته باشین. بعد از اینکه برنج رو شستید با مقدار آبی که گفتیم روی حرارت قرار میدیم تا بپزه. وقتی که به قل قل افتاد و برنج ها کمی پخت شکر رو اضافه میکنیم. من در مرحله عکس پایین شکر رو اضافه کردم.

طرز تهیه شله زرد

طرز تهیه شله زرد

حدود نیم تا یک ساعت زمان میدیم تا برنج و شکر باهم بپزه و برنج تقریبا له بشه.

طرز تهیه شله زرد

طرز تهیه شله زرد

بعد کره و زعفران و هل رو که از قبل آماده کردیم اضافه میکنیم و باز فرصت میدیم تا زعفران کاملا رنگش رو پس بده و شله زردمون بیشتر جا بیفته. من حدود نیم ساعت دیگه هم صبر کردم.

طرز تهیه شله زرد

طرز تهیه شله زرد

طرز تهیه شله زرد

طرز تهیه شله زرد

کل مراحل پخت برای این مقدار حدود دو تا سه ساعت طول میکشه. وقتی که حس کردید غلظتش کافیه میتونید گلاب رو اضافه کنید و بعد از پنج دقیقه شله زرد رو از روی شعله بردارید.

شله زرد

شله زرد

فوت و فن های تهیه شله زرد

  • نکته برای پخت شله زرد اینه که شکر رو حتما بعد از پختن برنج اضافه کنید.
  • در آخرین مراحل احساس کردید آبش کمه میتونید مقداری آب بهش اضافه کنید و اگر هم رقیق بود بذارید تا آب اضافیش بخار بشه.
  • از اونجایی که شکر با حرارت دیدن کمی آب میندازه بلا فاصله بعد از اضافه کردن شکر مقداری از آب شله زرد بیشتر میشه، پس این نکته هم حتما در نظر داشته باشید و قبلش آب اضافه نکنید.
  • اگر از خلال بادام توی شله زرد خوشتون میاد در یک ساعت آخر مقداری خلال بادام هم در شله زرد بریزید تا پخته بشه.
  • میزان غلظت شله زرد باید انقد باشه که اگر مقدار کمی ازش توی سینی ریختید کاملا پخش نشه و کمی قوام داشته باشه.
  • وقتی شله زرد رو برای دسر استفاده میکنید بهتره سرد سرو بشه.

نکات شله زرد نذری

موضوع اینه که این طرز پخت برای شله زرد هایی با مقدار کم مناسبه ولی برای شله زرد های با مقدار زیاد و به عبارتی برای نذری بهتره اولا نسبتها به این صورت زیاد میشه که شکر دو برابر برنج میشه و آب پنج برابرش. حالا هر مقداری که بخواید درست کنید. نکته بعدی اینه که اگر مقدارش زیاده باید برنج رو از قبل خیس داده باشیم. حد اقل برنج رو سه چهار ساعت خیس بدیدو حتی برای مقدار کم هم شله زرد بهتری بهتون میده. برای نذری هم معمولا از شب قبل برنج رو خیس میدن.

رنگ شله زرد

برای بهتر شدن رنگ شله زرد و همچنین کمتر استفاده کردن از زعفران که مقرون به صرفه باشه میتونید از کمی زردچوبه هم استفاده کنید. فقط باید این نکته رو رعایت کنید که زردچوبه رو در کره تفت بدید تا بوش گرفته بشه، در کنارش هم از زعفران استفاده کنید.

تزیین شله زرد

برای تزیین شله زرد میتونید از خلال بادام و پسته و دارچین و همچنین گل سرخ استفاده کنید. چون طبع کلی شله زرد به خاطر برنج سرده، گرمای دارچین معتدلش میکنه.


 

شیربرنج، طرز تهیه شیر برنج و پخت فرنی

1394/06/07

در این پست از سایت آکاایران به شما طریقه ی درست کردن شیربرنج و فرنی را آموزش میدهیم ، امیدواریم که مورد توجه شما قرار گیرد.

شیر برنج مجلسی,شیر برنج خوشمزه,طرز تهیه شیر برنج

شیر برنج مجلسی,شیر برنج خوشمزه,طرز تهیه شیر برنج,شیر برنج ترکی,شیر برنج تهیه,پخت شیربرنج,شیر برنج قالبی,شیر برنج با خامه,پخت فرنی,آموزش فرنی,طرز تهیه فرنی

 روش پخت شیربرنج

مواد لازم برای پخت شیربرنج :

مواد لازم

اندازه

مقدار / کالری

شیر

3 پیمانه

100 گرم / 110 کالری

برنج

یک پیمانه یا 200 گرم

100 گرم / 360 کالری

گلاب

نصف پیمانه

نامشخص

طرز تهیه شیربرنج :

*. آکاایران : برنج را از پیش به مدت چند ساعت خیس کنید، سپس آب برنج را خالی کرده و به همراه 2 پیمانه آب یا یک پیمانه آب و یک پیمانه شیر داخل قابلمه ای بریزید و روی شعله اجاق گاز قرار دهید تا کمی پخته و نرم شود، سپس شیر را به آن اضافه کنید و همچنان روی شعله ملایم اجاق گاز قرار دهید و مرتب هم بزنید تا کاملا پخته و غلیظ شود.ب

*. رای این منظور معمولا 15 الی 20 دقیقه زمان کافی است.حالا گلاب را به آن اضافه کنید.بعد از گذشت یکی دو دقیقه، قابلمه را از روی اجاق گاز بردارید و شیربرنج را در ظرف مورد نظر بکشید و پس از تزئین روی آن با دارچین، با مربا یا عسل، شکر یا شیره میل کنید.نکته: بعضی ها شکر را  مانند فرنی  به همراه شیر و گلاب در مراحل پخت به شیربرنج اضافه می کنند.

شیر برنج مجلسی,شیر برنج خوشمزه,طرز تهیه شیر برنج

پخت فرنی خوشمزه

مواد لازم برای پخت فرنی :

مواد لازم

اندازه

مقدار / کالری

آرد برنج الک شده

3 قاشق سوپ خوری

100 گرم / 366 کالری

شیر

2 لیوان

100 گرم / 110 کالری

گلاب

2 قاشق سوپ خوری

نامشخص

شکر

4 یا 5 قاشق سوپ خوری

100 گرم / 400 کالری

طرز تهیه فرنی :

*. آکاایران : آرد برنج را پس از خیس کردن در آب سرد، به همراه شیر و گلاب و شکر روی شعله اجاق گاز قرار دهید و مرتب مواد را هم بزنید تا مایه به غلظت مورد نظر برسد.سپس آن را از روی شعله بردارید و در ظرف مورد نظر ریخته و با دارچین تزئین کنید.

نکته : اگر می خواهید فرنی را با شیره یا مربای گل یا هر ماده شیرین دیگری مانند اینها میل کنید، شکر را از مواد لازم حذف کنید.امیدواریم با تهیه این شیربرنج خوشمزه، لذت کافی را برده و لحظات خوشی را در کنار خانواده سپری کنید.

خواص برنج :

*. دانه های جوانه زدۀ برنج یا مالت برنج به عنوان مقوی معده به کار می رود و به طور کلی تونیک وبرای تقویت بدن خیلی نافع است.آب برنج کننده و مدر است و ترشحات زیاد اسهال و اسهال خونی را تسکین می دهد. برای ورم های روده ای و استفراغ های خونی و خونروی از بینی و شست و شوی زخم های بد بسیار نافع است.دم کردۀ کلش و کاه نوعی از برنج به عنوان داروی ضد اسهال خونی وروماتیسم و نقرس به کار می رود.